De laatste week van 2024
31 december 2024 - Sydney, Australië
Hallo allemaal!
Wat zijn we de afgelopen week druk geweest, van het ene strand naar het andere strand. Het laatse wat we hebben verteld was dat we in Bayron Bay zaten. Leuke plaats, relaxte sfeer.
1e kerstdag zijn we de ingepakte auto weer ingestapt en verder gereden naar het zuiden, naar Port Macquarie. Geen plaats met een bijzonder verhaal, maar een tussenstop om de kilometers richting Sydney af te leggen. Hoe ze hier kerst vieren is ons niet duidelijk, maar de weg op gaan ze niet. Wat is het hier uitgestorven. Het lijkt wel een spookstad. De kamer was al klaar, dus spullen naar binnen gesleept en gelijk de strandspullen weer gepakt en naar het strand gelopen. Weer een mooie omgeving en lekker genieten van niks doen of eigenlijk druk zijn met zonnen (goed ingesmeerd en/of met shirt aan) en afkoelen in de zee. 's Avonds zijn we op zoek gegaan naar een restaurant wat open was. Dat was even zoeken, maar uiteindelijk een pizza kunnen scoren. Wat een fantastisch kerstdiner. Daarna nog langs het water gelopen, mooie zonsondergang en eindelijk mensen die er op uit zijn. Bij de kust was een camping en daar waren een aantal mensen die flink uitgepakt hadden met kerstversiering. Leuk om te zien.
De volgende dag was weer een reisdag, we komen steeds dichter bij Sydney inde buurt. We hebben in Fern Bay een motel geboekt. Tijdens de wijnproeverij in Nieuw Zeeland spraken we iemand die uit deze regio kwam en heeft ons wat strandjes doorgegeven die mooi zijn. Dus spullen gepakt en naar One Mile Beach gereden. Mooie baai, lekker afkoelen, maar wat een pittige wind! Dat is het nadeel van het strand, er zit echt overal zand! Uiteindelijk een strand verop opgezocht om met de voetjes door zee een stuk langs de kust te lopen. Dit strand ligt bij grote zandduinen en je kunt er op kamelen een rondje lopen. Toch gek om dat te zien, past niet echt hier. Maar goed, genoeg toeristen die dit ritje maken. Het is heerlijk om lekker te wandelen en te genieten van de zon en de omgeving. Je kunt met een 4x4 auto het strand op rijden en er zijn genoeg families en vriendengroepen die een dag bivakkeren langs de kust. Uiteidenlijk nog even een duik genomen in de zee. Veilig tussen de rood en gele vlaggen. Wat prachtig door al die golven, heerlijk! Bij het motel was geen keuken, dus in de nabijgelegen stad NewCastle een restaurant gezocht, nu genoeg keuze en een heerlijke cheesecake als toetje. Dat voelt wel meer als een kerstdiner, ook was de pizza ook lekker gisteren. Aan de ober gevraagd of er in de buurt nog mooie stranden zijn. Morgen hoeven we niet heel ver, dus onderweg hebben we nog wel tijd om lekker te chillen.
27 december Onderweg naar Sydney gestopt bij Manly Beach op advies van de ober van gisteren. Wel erg druk met verkeer, maar we hadden uiteindelijk nog 2uurtjes de tijd om weer druk te zijn met op het strand liggen, afkoelen in zee en zwemmen. Het verveelt nooit en het voelt altijd alsof de tijd heel snel gaat. Uiteindelijk aangekomen in Glenbrook. Een dorp of wijk naast sydney. Mooi appartement en gelijk maar weer even de wasmachine aangezet. Fijn dat alles weer schoon en fris is. Glenbrook ligt vlak bij de Blue Mountains, een nationaal park. We hebben hier kaarten voor gekocht om te bezoeken en zijn vroeg op stap gegaan. We waren niet de enige, want wat was het druk, pff.... Je kunt er met een gondel naar een andere bergtop om vervolgens de bekende rotsen The Three Sisters te bekijken en uiteraard het uitzicht op de Blue Mountains. Daar zijn we naar toe gelopen. Vervolgens met de gondel weer terug om met de stijlste trein naar beneden te gaan de vallei in. Ook hier leekhet net de efteling, overal mensen in de rij en je slingert van links naar rechts tussen de hekken door. In de vallei een wandeling gemaakt en onderweg nog een paar dinosaurussen gespot. Leuk voor de kinderen. Nadat we met de gondel weer naar boven zijn gegaan, hebben we nog een ronde gereden met de hop on hop off bus. Gaan we nog ergens uitstappen. Jeroen vond op google een zwembad in de buurt. Dat klinkt ook wel erg aanlokkelijk. Eenprachtig 50 meter buitenbad. Het zonnen afgewisseld met baantjes trekken. We klagen niet, maar wel lekker even geen zout water en zand overal. Daarnaast kon je ook naar het 25 meter binnenbad, de sauna in en waren er binnen en buiten ook nog kinderbaden. Dat alles voor maar 4euro p.p. Spot goedkoop!
Toen werd het 29 december en is het tijd om naar Sydney te reizen. De auto bij de air bnb geparkeerd en met de trein naar het centrum gereden. Voor Jeroen herkenning van een eerder bezoek aan Sydney en ik heb mijn ogen uitgekeken dat ik echt bij de Harbour bridge ene het Opera House ben. Erg gaaf! We zijn niet de enige in de stad, wat een mensen! We hebben nog geinformeerd naar de mogelijkheid omhelemaal over de boog van de harbourbridge te lopen, maar 500 dollar vonden we toch wat aan de prijzige kant. Tijdens de lunch lekker mensen kijken en daarna nog de stad door op zoek naar Ugg's voor Jeroen. Genoeg stappen gemaakt die dag en dan nog hebben we maar een klein deel gezien denk ik.
In de ochtend daarna heeft google ons weer naar een barbier geleidt omdat Jeroen het weer tijd vond voor een knip beurt. Gelukkig was er nog plek. Daarna de trein wer in naar het centrum om vervolgens met de Ferry naar strand met zicht op de skyline van Sydney te gaan. Het strand zelf was rustig, maar in de baai lagen genoeg motor- en zeilboten. Richting oud en nieuw wordt het overal drukker. Terug in het huisje gegeten en ons omgekleed, want ik had kaartjes gekocht voor een pre nieuw years eve party in de kroeg georganiseerd door een Nederandse reisorganisatie die ook de nieuwjaarsduik plant. Erg leuk, gesproken met mensen uit Arnhem en Epe, wat is de wereld weer klein! De avond opgetrokken met een stel uit Groningen die ook kaartjes hebben gekocht voor het Luna Park. Gezellige avond gehad, beetje dansen, kletsen, meezingen en eendrankje genuttigd. Goede generale voor Oud en nieuw.
De rest van de middag komen we niet verder dan het zwembad bij het huisje, een wasje draaien en geniten van niks doen. Op naar Oud en Nieuw. We zijn heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Jullie gaan de foto's en filmpjes vast wel zien!
Tot volgend jaar ;)


Geniet er samen van en ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling 🥂
Leuk om te beseffen dat jullie al in een nieuw jaar zitten en wij voor jullie nog in vorig jaar. #Timetraveling
Veel plezier en het is elke keer weer leuk om jullie blog te lezen.
Groetjes
Tot 2025 🍾🥂
Geniet ervan 🥳
Een goede jaarwisseling 🎉🥂🍾.
Gr vanuit een koud Terwolde
Een mooi 2025 gewenst!
Een heel mooi 2025 toegewenst van ons
Geniet er samen van 🥂🍾🥰